22 november 2007

Isoleringsåtgärder utförda av Trygghetsvakten

I somras blev jag kontaktad av Trygghetsvakten. De hade hittat till min blog och gjort en egen analys av de siffor jag presenterat. Deras slutsats var att det tillkommer fukt från marken i min krypgrund, och erbjöd sig att hjälpa mig med att isolera på det sätt som de ansåg var rätt i mitt fall. De ville också byta bas-enhet då en ny version tagits fram (de gamla hade vid något enstaka tillfälle orsakat rökutveckling då en komponent gått sönder(!)), och den nya bas-enheten skall ha en något förändrad algoritm för att minimera energiågången ytterligare.

Jag måste tillstå att Trygghetsvakten hanterat detta på ett mycket professionellt sätt och jag hoppas alla ni andra har lika bra erfarenheter av kontakter med dem!


Innan "isoleringsduken" lades på plats, passade jag på att gräva lite kring mina "grund-väggar" för att se hur långt plasten gick in under "sten/singel-högen" (fina facktermer va? ;)).


Så här ser det ut i min grund:





Plasten som ligger på marken går inte upp mot sidoväggarna, utan slutar en bit in under gruskanten.

Betongväggen är ca 20 cm tjock och täckt av frigolit, ca 1 cm tjock:






Isoleringsduken är som en "frigolitduk" med en silverpapp-yta på ena sidan. En fogmassa sprutades mot sidoväggens frigolit och duken pressades/limmades fast i fogmassan:



Utlagd och fastlimmad:



Jag har naturligtvis väldigt svårt (omöjligt?) att avgöra hur/om detta påverkat mina värden i grunden, det enda jag känner mig säker på är att det inte kan skada.

Inga kommentarer: