17 december 2006

Efter 10 veckor

Jaha. Den gamla klyschan tiden går fort och Lorry's "Det är mycket nu" är ju omöjliga att inte ta till ibland. Som nu.

Nåväl. Nu har det gått 10 veckor, och jag har noterat energiåtgång och andra mätvärden kontinuerligt även om jag inte uppdaterat bloggen. Jag kände att jag gärna ville pilla lite med absoluta luftfuktigheter etc, mest för att försöka förstå hur Rollo och KOB mfl resonerar på Bygga Hus-forumet.

http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1162448308

Rollo menar att skillnaden mellan absolut fuktighet i grunden och i ytterluften är intressant. Det tror jag på. Och gaia och KOB resonerar på ett väldigt informativt och intressant sätt. Jag ska se om jag själv kan skapa mig en uppfattning om vad jag tror någon gång...än så länge ska jag bara försöka hålla mig till fakta - dvs mina mätvärden. Utvärderingen får komma senare.

Jag har nu fixat en enkel Applet där man kan kolla hur kurvorna ser ut. Prova gärna här:

http://smedman.no-ip.com/hummingbird/

Notera att webservern ligger på min slöa privata hemmamaskin och ibland kan vara otillgänglig...

När nu appleten ligger uppe postar jag inga skärmdumpar på kurvor här, utan redovisar bara energiåtgången.

v1: rH 87 -> 71%, 120 kWh
v2: rH 69 - 73%, 80 kWh (200 totalt)
v3: rH 61 - 73%, 70 kWh, (270 totalt)
v4: rH 56 - 69%, 6 kWh, (276 totalt)
v5: rH 60 - 69%, 4 kWh, (280 totalt)
v6: rH 64 - 72%, 49 kWh, (329 totalt)
v7: rH 68 - 72%, 60 kWh, (389 totalt)

rH har legat mellan 68 och 74 % v8-10. Nästan hela tiden ligger den mellan 69 och 72%, en enstaka kort topp åpå 74% noterad 14 dec. Kolla gärna med appleten nämnd ovan.

v8: 56 kWh, (445 totalt)
v9: 54 kWh, (499 totalt)
v10: 20 kWh, (519 totalt)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Trygghetsvakten "lovar" 700kWh effektförbrukning första året.

Intressant att se att du är uppe i 500kWh redan efter 2,5 månader.

Anonym sa...

Vad jag har kunnat utläsa så lovar trygghetsvakten en förbrukning det första året på minst 300-600kWh
x 2, d v s minst 600-1200kWh.
Munters homedry ska visst ligga på ungefär 2700kWh per år.
Detta i grunder om 90m2.
Ska bli riktigt spännande att ta del av första året för att sedan jämföra med kommande år.
Har också läst att det ska vara viktigt att i trygghetsvaktens fall decimera ventilationen och i munters fall helt stänga av uteluftens tillträde till grunden.

Anonym sa...

Nu gissar jag bara kvalificerat,,, men tror att trygghetsvakten är programerad att första året inte låta RF stiga högre än det gör i din grund. Det måste få tid på sig att avfukta på djupet - in i bjälkar o.s.v.
Ska bli riktigt kul att se när RF börjar på ett säkert sätt skjuta i höjden under vissa perioder när temperaturen tillåter detta att ske.
Sedan har vi en perfekt loggning över algoritmerna i trygghetsvaktens databox!