28 november 2006

Absolut Luftfuktighet och Daggpunkt














På byggahus.se finns ett bra forum, där har jag fått tips om "fukt-länkar". Spana in tråden här om ni vill:

http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1162448308

"Rollo" och "KOB" har tipsat om nedanstående länkar för att räkna ut Absolut Luftfuktighet (aH) och Daggpunkt (dP).

<1> http://www.gorhamschaffler.com/humidity_formulas.htm
<2> http://www.siki.se/energi-miljo/downloads/nr%201%2005%20teknik%201.pdf

Jag läste igenom det, skrev ihop ett litet program som läser ut data från min databas, och skapade ovanstående graf. Nu återstår 2 saker:

1. säkerställa att jag programmerat formlerna rätt
2. att fatta hur dessa kurvor skall tolkas...

Daggpunkt:
========

Jag känner mig ganska säker på att daggpunkten är rätt beräknad i mitt program eftersom det på sidan <1> ovan (i kapitlet "Dewpoint from relative humidity and temperature") finns ett exempel som min kod överrensstämde med.

När jag sedan läser <2> tolkar jag det som att de kallaste delarna/ytorna i grunden aldrig ska vara kallare än daggpunkten för att säkerställa att vattnet i luften inte kondenseras på ytan, och således inte bidrar till fuktproblem/mögel.

Som ni kan se i grafen har vänster och höger sida olika "skalor" (samma men annan range), och daggpunkten ligger ca 5-6 grader under temperaturen i grunden. Alltså borde det vara OK?

Absolut luftfuktighet
===============

Här fanns det inget exempel, så jag är mer osäker på om jag fått beräkningarna rätt. Däremot ser ju kurvorna OK ut tycker jag. En sak som jag funderat över är enheterna. I <1> pratas om kg/m3 ("Absolute humidity is the density of water vapor in the air (kg/m3)", och i <2> säger man "g fukt/kg torr luft". (Jag har modifierat formeln så att kurvan visar g/m3 istf kg.)

Nu undrar jag om dessa enheter är likvärdiga? Väger en m3 torr luft ett kg? Vet inte. Någon som kan klargöra detta något?

Och sist men inte minst: Hur tolkar jag denna kurva? Det står i <2> att aH är en intressant siffra för att beräkna nödvändig energiåtgång för att sänka luftfuktigheten, och ovanstående kurva visar ju en uppåtgående trend en stor del av perioden. Detta kan man ju relatera till de ökade kostnaderna/energiåtgången redovisa i föregående inlägg.

Andra synpunkter emottages varmt!

Programmet
=========

Programmet är skrivet i Java och använder open-source-libbet JFreeChart (http://www.jfree.org/jfreechart) + en JDBC drivare för postgresql då mjukvaran för min väderstation lagrar datat i en postgresql databas. Om någon önskar kan jag dela med mig av koden. Posted by Picasa

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tjena,

Huva... Låter krångligt det där med programmeringen!

Jag kunde utläsa att du har samtliga ventiler öppna i krypytrymmet.

Ett hett tips är att stänga till alla utom de två ventilerna vid trygghetsvakternas huvudenheter.

Jag fick ner min elförbrukning avsevärt genom att sätta igen övriga ventiler (har trygghetsvakten jag med).

Efter ett par månader så lär blindbotten och bjälklaget vara bra avfuktat och därför ska de flesta ventilerna stängas till för att släppa in så lite fukt så möjligt, allt enligt trygghetsvaktens instruktioner.

Om ett par månader ska jag lägga inn krypgrundsisolering, för att få ner förbrukningen ännu mer :0).

Anonym sa...

1 kubik luft väger ca 1.3 kg

Anonym sa...

Hej SME.

Jag har köpt samma logger som du har. Skulle vilja ta del av ditt program. postgresql verkar inte så lätt.

rollanders@yahoo.com