03 oktober 2007

Liten statusrapport

Vill bara informera om att jag lever och mäter vidare :)

Mycket har hänt sedan sist. Sedan i juli har representanter från Trygghetsvakten varit här och tilläggsisolerat i grunden. De kontaktade mig. Jag har fotograferat vad som gjorts och kommer lägga upp bilder senare. Jag ska oxå berätta i detalj vad som sagts och gjorts.

Jag har lagt till lite funktioner i mitt dataprogram för att beräkna antal procent av mätpunkterna som ligger över 70% rH - rapport kommer senare.

Snart har ett år gått, så jag jobbar på en slutsats - det är inte helt lätt... rH-siffrorna är inte helt övertygande, det kan jag säga direkt - frågan är om de är tillräckligt bra, samt hur mycket energiåtgången kommer sjunka kommande år (om alls).

Jag jobbar på att sammaställa information och kommer uppdatera bloggen ASAP.

Tack för uppmuntrande kommentarer och visat intresse!

3 kommentarer:

Rikard Lindgren sa...

Jag har trygghetsvakten och den har dragit 689 kwh första året, 428 andra och 813 kwh i år (saknas 3 veckor). Det verkar uppenbart att den drar mer fuktiga år som det här än torra som det förra. Jag har inte ändrat någonting i grunden så värdena är jämförbara från år till år, även om det första kanske belastas av initial fuktighet och kyla. Fuktigheten ligger under 75% och ibland går trygghetsvakten på när det är 70-75% och ibland gör den det inte. Den går sällan på under 70% och den går alltid på över 75% (utom en vinter då jag hade en vattenläcka då den inte gick på vid 80%). Jag tror att det är så här den skall funka? Jag är i alla fall nöjd med resultatet, det doftar aldrig nu för tiden.

Jag har täckt mark och grundmurar med ångtät folie och har 6 ventiler öppna på nord och östsidan. Byggytan är 120 kvm.

öbo sa...

Väntar och väntar med spänning på utlovad redovisning. Trygghetsvakten kostar lika mycket som en sorbtionsavfuktare, en fördel kan vara att den är underhållsfri och drar mindre energi???
Har talat med en representant för TV och nämnde att jag i avvaktan på ev inköp skulle byta plast samt lägga isolering på marken. Vederbörande framhöll att kostnaden för isoleringen var bortkastade pengar. Jag nämnde då att jag läst på en blogg att TV tagit iniativ till och utfört isolering i en grund där TV drog onödigt mycket el. Han sade sig vara helt okunnig om detta.
Detta låter lurt!
Hoppas att ASAP är nära.

Rikard Lindgren sa...

Jag frågade också om isolering, och då sa de att det normalt inte var värt kostnaden. Återbetalningstiden skulle vara 8-10 år om jag minns rätt och jobbet var rätt besvärligt så...

De pratade om att det var bra i besvärliga lägen men jag fick aldrig klart för mig om det gällde huset eller husets läge.

Underhållsfriheten var viktig för mig, men ännu viktigare var nog att den är tyst och energisnål.