01 juli 2007

Efter 8 månader

Nu är semestern här! Fantastiskt. Eftersom jag jobbar med datorer hela dagarna är jag inte så himla taggad att uppdatera en blog på semestern, om jag ska vara ärlig. Särskilt inte när det är sol och varmt ute som det är nu. Tänkte iaf informera lite kort om nuläget.

Totalförbrukningen var uppe i 962 kWh den sista juni, dvs juni drog 157 kWh.

rH har legat över 70% vid ett flertal tillfällen denna månad också, och jag var idag nere och kontrollerade de 2 fukt-indikatorerna ("Probiks", se "Efter 6 månader" nedan http://krypgrund.blogspot.com/2007/05/vr-hrligt.html). Den som sitter i det nordöstra hörnet var helt vit, dvs indikerar ingen fukt alls. Den som sitter i det nordvästra hörnet var svag blå. Texten i Probiks-foldern säger att "Ett litet utslag som inte nått hela vägen visar på tillfälligt höga nivåer men det är ingen akut fara. Fortsätt uppföljningen". Jag kommer följa uppmaningen.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Kondensavfukatern i min grund på 100 m2 drog 147 kWh under juni och har hållit RF vid 62% konstant. Temperaturen i grunden håller sig kring 17 grader. Vi har haft det väldigt regnigt här.

Intrycket är väl att en kondensavfuktare klarar att håla borta fukten minst lika bra som TV och minst lika snål på energi åtgången. Har förgäves försökt att accessa din server för att kolla kurvorna.

Anonym sa...

Jag tror inte att man kan jämföra två olika grunder på det sättet. Det kan ju skilja enormt både på omgivning och byggsätt.

Jag undrar om grunden någonsin torkat helt? Borde det inte ha varit en period i vintras och våras då trygghetsvakten inte dragit något alls? Kanske kommer det in mycket fukt i grunden eller så tar det längre tid än så för grunden att torka.

Anonym sa...

Jag tror att det avdunstar mycket vatten i din grund. I min grund går inte trygghetsvakten alls mellan nov-dec till maj ungefär. Jag har alla ventiler på nord och västsidan öppna (10 st) och stängt på syd och ost. Årsförbrukningen brukar vara runt 800 kwh. Mina murar är gjutelement i cement och jag har plast över hela grunden och upp mot kanten. Hur ser det ut i din grund?

Anonym sa...

Heeeja Rollo!

BNEA02 sa...

Mer uppdateringar, Tack!

Har själv köpt en WS 300 PC med 2 extra sensorer och nu mer en avfuktare från munters för att stoppa in i grunden så det skall bli intressant att jämföra med TrygghetsVakten.
Min grund ligger på rH85%-95% senaste
3mån UTAN avfuktare installerad.

Följer detta med spänning!

sme sa...

Hej allesammans,

jag tror också att det avdunstar mer vatten än jag skulle vilja i min grund. Jag har undersökt och grävt lite i gruset under huset för att se hur plasten ligger och jag blev förvånad - jag har bilder och skall berätta om det på bloggen så snart jag hinner.

Lycka till bnea02! Vad fick du ge för den installationen toitalt? Jag har lagt ca 15' för eldragning (3') och TV (12').

Referensen till Rollo ovan förstår jag inte riktigt - jag är inte Rollo, det vet jag :)

BNEA02 sa...

Munters HomeDry Original sorptions avfuktare. för 13000:-
Fuktmätare 1900:-
Installation kommer kosta runt 1500:-
Snabbinstalleradet burken idag.
Mer info kommer...