30 juni 2008

År 2: Efter 9 månader

Inte mycket att säga mer än att det fortfarande ser bra ut. Årsprognosen ligger på lite drygt 300 kWh och det är bara 3 månader kvar. Hittills har Trygghetsvakten bara dragit nästa en tiondel (13%) av vad den drog första året.

Har beställt 2 nya probiks och en fuktkvotsmätare idag. Tänkte att det andra året skall avslutas med lite analoga och trossbottens-mätningar. Allt för att försöka få en så korrekt bild av hur grunden mår som möjligt.

Jag beställde en (790 kr):

http://www.trygghetsvakten.se/TrygghetsVakten/Insticksmatare-for-fuktkvot.html

och två (2 x 125 kr):

http://www.trygghetsvakten.se/TrygghetsVakten/Kit-for-analog-fuktmatning-for-krypgrund-eller-vind.html

Får se när de kommer, blir till att montera så snart de anlänt. Kommer uppdatera med ett inlägg ang trossbotten-mätningen så snart jag kan.


2 kommentarer:

Daniel Berglund sa...

Hur gick det i juli då?

En annan sak. Du fick ju grunden isolerad förra året, eller hur? Ser du något hack i strömförbrukningskurvan som kan bero på att isoleringen kom till, eller verkar det mer som att den numera lägre strömförbrukningen mest beror på att det torkat upp nere i grunden?

sme sa...

Jag har lite uppgifter som ska in, har bara inte haft lust att sitta vid datorn under semestern. Nu är semestern slut, så en uppdatering kommer snart.

Angående din fråga om anledningen till lägre strömförbrukning: Jag kan inte se någon tydlig koppling till någon enstaka orsak. Sanningen är säkert att det beror på både bättre isolering och uttorkning. Jag känner mig dock ganska övertygad om att isoleringen spelar en ganska stor roll, men det bär mig emot att skriva eftersom det är en ren gissning och jag försöker hålla mig till så mycket fakta jag kan.