11 oktober 2008

Två år med Trygghetsvakten

Dåså. Nu har det gått två hela år sedan jag började utvärderingen av Trygghetsvakten (TV) i min grund. Så här ser sifforna ut, det ni ser i tabellen är kWh som gått åt per månad:


Alltså, år två gick det åt knappt hälften (46%) mot första året.


Jag köpte (ytterligare) en fuktmätare tidigare i somras (se tidigare inlägg), och kollade grunden med denna. Allt ser bra ut, iaf såvitt jag kan bedömma. Mätaren säger att det är grönt upp till 17% och jag mätte upp 10-13% på olika ställen.



Bild tagen 2008-07-12:


Den senaste mätningen med Probiks såg också bra ut. Denna Probik satte jag upp 5 juli -08 och bilden är tagen 7 augusti -08:



Sammanfattningsvis får jag säga att jag är nöjd med min installation:
  • installationen var enkel
  • kostnaden för Trygghetsvakten var långt mycket lägre än andra alternativ jag tittade på (sorbtionsavfuktare)
  • underhållet är lika med noll
  • driftkostnaden är OK (8,5 kWh/m2 och år (877kWh/8m*13m))
  • och framförallt tyder allt på att grunden mår bra

Målet med bloggen är nu nått, jag har följt upp resultaten under två år. Får väl se om jag uppdaterar bloggen något mer framöver, det finns ju coolare saker att göra än att blogga om fukt i krypgrunder :)

Kuriosa: Mellan 2006-10-14 och 2008-10-10 hade sidan 15658 besökare (snitt 21/dag).

Tack för mig, och tack till alla er besökare för tips, uppmuntran och positiv feedback!

1 kommentar:

barajag sa...

Fortsätt gärna minst ett år till. Det skulle vara intressant för oss andra