05 november 2006

Efter 4 veckor














Första månaden har nu gått, och graf för vecka 4 syns ovan. Notera att det saknas några mätvärden det sista dygnet - kurvan är dragen som ett rakt streck - men de senaste värdena stämmer. Min PC hängde sig igår och det blev något strul med utläsningen av data från väderstationen.

rH i grunden har under veckan legat mellan 56 och 69 procent, medan temperaturen pendlat mellan 7,6 och 13 grader. Ute har samma siffror varit 55-99% och -6.1 - 10.9 grader.

Reflektion: Den senaste månaden har rH _INNE_ i huset legat mellan 32 och 62%, alltså har det under den senaste veckan tidvis varit torrare (iaf lägre rH) i grunden än vad det ibland är i huset.

Glädjande är att Trygghetsvakten (TV) nu inte drar lika mycket ström. Under den senaste veckan har TV bara dragit 6 kWh, och det var den 31 oktober (kolla kurvan, grund-temperaturen ökar).

Sammanfattning:

v1: rH 87 -> 71%, 120 kWh
v2: rH 69 - 73%, 80 kWh (200 totalt)
v3: rH 61 - 73%, 70 kWh, (270 totalt)
v4: rH 56 - 69%, 6 kWh, (276 totalt)

Jag ska idag krypa ner i grunden och sätta upp 3 stycken "Probiks Humidity Time Indicator". Det är en självhäftande fuktkänslig filtbit man sätter upp i trossbottnen. Den indikerar fukt genom att bli blå, och man skall läsa av den efter en månad. Om den inte är blå betyder det "att fuktigheten ligger på säkra nivåer" (citat Probiks-instruktionen).

Det följer med ett par när man köper TV och man kan även köpa dom löst på TV's hemsida. För övrigt är det exakt samma pryl som Anticimex satte upp tidigt i somras i vår grund och som var illblå efter 4 veckor. Det var då den här resan började... ;)

Jag ska se om jag kan få till en bild på det hela, och rapportera resultatet efter en månad.

Till sist: Känns oerhört stabilt så här långt, en månad har gått och grunden verkar må kanonbra och det var ju målet. Nu kommer nog rH kunna hållas låg ganska billigt, och nästa rejäla prövning kanske inte kommer förrän till våren - vi får se. Jag har iaf för avsikt att uppdatera bloggen veckovis.

Kurva för hela mätperioden (dvs senaste 4 veckorna) syns nedan:

 Posted by Picasa

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej,

Tack för att du bloggar din TV installation och följer upp den så noga. Jag har exakt samma problem som du och har tänkt att ge mig på TV lösning.
En fråga: Har du tätat lufthålen till grunden. När jag frågade TV så skrev dom följande;"Ja det är lämpligt att stänga igen huset på tre sidor.
Energiförbrukningen blir lägre och systemet mer effektivt.
MVH
Patrik"
En annan fråga är om plasten på marken. Drog du den ända till väggen, en bit ifrån eller tom. upp på väggen.

Kommer att följa din blogg med intresse.

MVH//Mikko Pietilä, Ytterby

sme sa...

Hej Mikko!

Jag har inte tätat något. Det stod i dokumentationen till TV att man kunde prova utan att göra ngt först och det gjorde jag. Som det verkar fungerar det bra utan att täta i just mitt fall. Samtidigt kan du se på bilderna från installationen att det inte finns så mycket ventilation. Jag vet inte vad som är normalt, men det finns bara små "glipor" mellan grund och yttervägg, på några ställen, alltså inga ventilationshål typ 15x15 cm.

Plast låg på marken redan innan (jag köpte huset i feb 2006, det byggdes 1998), och den ligger under "stenen" (singel?) så jag vet inte hur långt den går. Hoppas och tror att den går upp en bit på väggen. Väggen är täckt med frigolit.

Mvh