05 november 2006

Intressant kommentar

Fick häromdagen en kommentar på det allra första inlägget och jag väljer att lyfta ut det i bloggen eftersom jag tycker det var väldigt intressanta uppgifter:

"När jag installerade avfuktare (en sk MG90) i krypgrunden drog den 6800kwh första året. Efter det drog den mellan 3000 och knappt 4000kwh. Installerade trygghetsvakt i somras och den har dragit 376 kwh sedan dess. Jag tror att du kommer att se en mycket högre driftskostnad under den första tiden. Det beror naturligtvis på hur blött det var när du satte in den men om det inte var torrt så måste ju avfuktaren först ta hand om den fukt som redan finns där. "

Reflektion: 3-4000 kr/år jämfört med 376 kWh på ett "fuktigt" kvartal (dvs kanske 8-1200 kr på ett år) är ju en väldigt stor skillnad. Dessutom tror jag att filter måste bytas minst en gång per år på en MG90. Kostar det med.

Inga kommentarer: