22 december 2007

Kommentar på kommentar

Jag fick några frågor från Hans tidigare i veckan, frågan ligger i en kommentar gjord på första inlägget. Jag citerar här eftersom jag tycker det är bra frågor och vill ge andra möjlighet att kommentera på detta inlägg:


Hans: "Nu till min fråga: Är 60% en normal fuktighet i en krypgrund så här års?"


Eftersom jag inte har en aning om det finns något "normalt" överhuvudtaget, kan jag bara presentera fakta från mina mätningar, i just min grund. Jag har också hittat en graf över vad avfukta.nu anser vara "normalt" eller typiskt. Så här ser det ut i min grund i nov-dec, 2006 + 2007:


2006-11-01 - 2006-12-22:





2007-11-01 - 2007-12-22:























Hans: "...är det så att vintern aldrig är nåt problem det är sommar och höst man skall kolla om man behöver avfuktare eller inte?"

Jag tror nog vintern kan vara problem också, om det inte är så kallt och man har dåliga förutsättningar i övrigt. Klart är dock att högre luftfuktigheten + mer värme = större risk. Läs gärna mer på sv.wikipedia.org om detta.

Inga kommentarer: