22 september 2006

Uppstart

I somras fick jag veta att vi hade 87.5% rH (dvs relativ luftfuktighet) i vår krypgrund. Jag fick också lära mig att allt över 70% innebär en gynnsam miljö för mikrobiell påväxt (läs risk för mögelskador). Jag kollade runt lite och hittade en produkt vid namn Trygghetsvakten som tilltalade mig av följande anledningar:

1) Det handlar om en nyutvecklad produkt och jag gillar att premiera nyskapande.
2) Den är helt underhållsfri
3) Den kostar mindre eller lika mycket i drift som dyrare (i inköp/installation) lösningar
4) Trygghetsvakten kommer med en ettårig garanti
5) Den är ca 30 000 kr billigare än en Sorptionsavfuktarlösning (exvis Anticimex lösning som jag offererades för 40 ooo kr + håltagning i grund)

Möjligen skulle anledningarna kommit i omvänd ordning ovan...

Jag köpte iaf Trygghetsvakten Extra eftersom vår grund är 104 kvadratmeter. Pris 11 600 kr.

Trygghetsvakten kommer alltså med en ettårig garanti - nöjd eller pengarna tillbaka, citat från Trygghetsvaktens hemsida:

"Vi är så säkra på att du kommer att uppskatta TrygghetsVakten att vi förutom sju års fabriksgaranti erbjuder ett års Helt-Nöjd-Garanti där du helt utan kostnad kan lämna tillbaks produkten om du inte är nöjd. "

Och hur skall jag kunna veta om jag kan vara nöjd eller ej? Jo - jag vill att den relativa luftfuktigheten skall ligga under 70% året om i min krypgrund.

Då var nästa fråga: Hur kan jag kolla det? Efter lite mer letande hittade jag en digital trådlös fuktmätare av modellen ELV WS300PC på Safecast för 2000 kr (inkl en inne + 2 utesensorer). Trevligt bemötande och bra service, produkten var dock så ny att de inte ens fått upp den på sin hemsida (hittade den beskriven på tysk sajt). Med hjälp av denna skall jag förhoppningsvis kunna få kontinuerliga siffror på läget. Jag har 6 mätare på 3 platser: en termometer och en hygrometer (lutffuktighetsmätare) på varje plats. En inne, en ute (nordnordost-läge) och en nere i krypgrunden. Mätaren är kopplad till PCn via USB-kabel och jag får uppdateringar ev temp + rH var femte minut. Felmarginalen ligger på +-5% enl uppgifter från tillverkaren.

Nu skall det alltså mätas under ett år, och sedan får vi se hur resultatet blir. Om jag orkar kommer jag presentera resultatet på denna blog.. :)

12 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Tack för all information! Jag funderar själv på att installera Trygghetsvakten i min krypgrund som för tillfället inte har några mögelproblem men har i min mening för hög fuktighet. Idag uppmätte jag 85% absolut luftfuktighet. Det har varit så i ett par veckor. Precis som i ditt fall ligger temperaturen mycket konstant kring 14 grader hela tiden. Jag använder mig av trådlösa fukt- och tempsensorer från Clas Ohlson. Läser av manuellt flera ggr om dagen men loggar ingenting.

Jag kommer hålla utkik på din blogg hädanefter. Lycka till!

/Roland (94 kvm grund)

Anonym sa...

Hej,

Trygghetsvakten kommer inte att hålla den relativa fuktigheten konstant under 70 %. Detta beror på att Trygghetsvakten mäter tre olika värden:
* Relativ fuktighet
* Temperatur
* Tid
Dessa olika faktorer behöver mögel för att kunna tillväxa.
Trygghetsvakten kan släppa upp den relativa fuktigheten till 85-90% beroende på temperaturen och den relativa fuktigheten i utrymmet. Under en viss temperatur och under en viss tid (dagar till månader)ligger mögelsporer i träda. Klimatet måste vara stabilt gynnsamt över tid innan mögelsporer gror. Detta är en slags överlevnadsinstinkt hos möglet, precis som hos alla andra varelser. Trygghetsvakten har programmerats efter ingående forskning som gjorts på ett antal ställen i världen. Detta är hemligheten bakom Trygghetsvakten energisparande funktion.

sme sa...

Tack Roland! Jag uppdaterar allt eftersom.

Verkar som det möjligen finns en expert på Trygghetsvakten som hittat hit också...? Kul! Jag tackar för informationen.

Min förhoppning med detta "test" är som sagt att kunna skaffa mig ett korrekt underlag för att utvärdera huruvida Trygghetsvakten löser mitt fuktproblem på ett års sikt. Jag har redan förstått att det inte är helt lätt att dra direkta generella slutsatser när det kommer till fukt i hus... :)

Anonym sa...

Hej, tack för att Du ger oss all denna information.
Inledningsvis tyckte jag att trygghetsvakten kunde vara en bra lösning eftersom den drog så litet energi men Dina mätningar tyder på att det kan bli dyrt i längden.
Vad säger leverantören av trygghetsvakten om dina mätningar?
Om dina mätningar är riktiga borde hans dagar vara räknade.
Jag följer med stort intresse det Du skriver. Särkilt efter ett samtal med leverantören av trygghetsvakten.
MVH Wilhelm
MVH

Anonym sa...

Hej!

Jag funderar också på att installera en TV och följer intresserat dina mätningar. Det ser ju lovande ut så här långt.

Lycka till!/
Annika

Anonym sa...

När jag installerade avfuktare (en sk MG90) i krypgrunden drog den 6800kwh första året. Efter det drog den mellan 3000 och knappt 4000kwh. Installerade trygghetsvakt i somras och den har dragit 376 kwh sedan dess. Jag tror att du kommer att se en mycket högre driftskostnad under den första tiden. Det beror naturligtvis på hur blött det var när du satte in den men om det inte var torrt så måste ju avfuktaren först ta hand om den fukt som redan finns där.

Anonym sa...

intressant!
/syrran

Anonym sa...

Tack för dina långtgående mätningar.Det har underlättat för mig i mitt beslut att köpa produkten. Det här är första samlade bedömningen jag läst om TV som för mig känns betryggande.

Anonym sa...

Hej!

Hur går det? Det var länge sedan du uppdaterade bloggen. Nöjd/Missnöjd?

/Annika

Anonym sa...

Ska köpa radhus med krypgrund 150 m2 från 1969.
Anticimex har konstaterat 76 % relativ fuktighet vid 12 grader och ånghalt 8 gram/m3 idag(+18 ute). Vitmögel har börjat visa sig i blindbotten. Dock allmänt bra grund pga utfyllning med leccakulor ovan sandmark. prover av virke och isolering taget för odling. Byggfilm och rasskydd ska monteras och frågan är om avfuktare eller Trygghetsvakten ska användas. Tack för informativ sida som hjälper att ta ett beslut framöver.

sme sa...

Bra om det kan hjälpa, även om alla grunder har sin historia och sina förutsättningar. Lycka till!

Unknown sa...

Hej!

Tack för din fantastiska blogg. Här en kort beskrivning av min "resa":

Jag hade besök av Anticimex i början på veckan, för "gratis" fuktkontroll i min kombinerade källare/krypgrund. De mätte fuktkvoten i trät, som de fannt till 18% vilket de sade motsvarar 80% RH. Föreslagna åtgårder:
1. Köpa teknisk analys av grunden, 8.900 kr
2. Köpa deras avfuktare för 43.000 (inkl installation).

Jag har nu googlat runt och läst, och skaffat en egen fuktmätare kopplad till PCn (samma som du Smedman, tack för tipset) och en egen fuktkvotsmätare (Clas Ohlson). Fuktmätaren visar bara 60% rel fuktighet, och fuktkvoten i trät ligger "bara" på 15%. Men trots allt tänker jag skaffa en avfuktare, det känns som en bra förebyggande åtgärd. Och antagligen blir det en sorptionsavfuktare från Fuktkontroll, de finns här i närheten och kan även installera den åt mig.

Nu till min fråga: Är 60% en normal fuktighet i en krypgrund så här års? Är det så att Anticimex har hetsat mig i onödan? Eller är det så att vintern aldrig är nåt problem det är sommar och höst man skall kolla om man behöver avfuktare eller inte?

Hans
hans(at)hansnilsson.se