23 september 2006

Fortfarande uppåtgående rH

OK, nu har det gått nästan ett dygn till. Det har varit en strålande solig höstdag med temperaturer kring 20-21 grader.

















Toppen ni ser kl 10 kommer av att solen ligger på mätaren fram till dess, sedan viker solen av runt husknuten. Jag blir ganska förvånad av att se att temperaturen i grunden ligger så konstant kring 14 grader, oavsett utetemperatur. Trodde den skulle påverkas något mer.

Kan också konstatera att rH verkar stiga sakta men säkert i grunden. Första tanken var att det tar längre tid att mäta upp ett säkert värde, dvs att sensorn skulle vara "trögare" än temp-sensorn, men om man jämför med ute-rH så verkar den ju reagera relativt snabbt. Vet inte hur jag ska tolka detta. Har svårt att tro att luftfuktigheten verkligen stiger på det sätt som kurvan visar, men det kanske är så? I vilket fall som helst ligger rH i grunden rejält över de 70% jag skall ligga under, även med +-5% felmarginal. Ska bli väldigt spännande att se om rH stabiliserar sig eller kommer fluktuera mer än temperaturen framöver.

Får se om jag kan låta bli att installera Trygghetsvakten ("TV") imorgon. Skulle vara intressant att ha lite mer kurvor innan installation, men å andra sidan är jag inte säker på vad jag kan läsa ut av dom. En sak som skulle vara "bra" vore om grundtemp och rH låg relativt konstant under en tid, oavsett utetemp & rH, då skulle det vara enklare att kunna härleda en sänkt rH till den installerade TV'en. Eller...?

Skit samma, det viktigaste är iaf att rH i grunden kommer under 70%, helst med lite marginal. Posted by Picasa

Inga kommentarer: