29 september 2006

Resultat av platsbyte + energimätare
















En teori som dök upp vid en diskussion kring den långsamma stigningen av rH i grunden (dvs sensorn "seghet"), var att jag vid den initiala installationen av sensorn hade släppt ut så mycket fuktig luft genom inspektionsluckan (som var öppen i ca 10 minuter) att rH hade sjunkit till mycket lägre nivåer. Jag beslöt mig för att prova denna teori genom att på nytt öppna luckan i 10 minuter och avläsa resultatet, och inget syntes på de loggade sifforna. Kurvan påverkades över huvudtaget ingenting.

Jag beslöt mig då för att testa byte av sensorer, som nämndes i förra inlägget. Detta för att se om den utesensor som hela tiden visa på snabba justeringar mätte annorlunda. Ovan ser ni resultatet. Observera att inne och ute byter, dvs färgerna enligt legenden är "tvärtom" efter bytet. Den "nya" sensorn i grunden går nu sakta ner till ca 86%, ganska precis samma nivå som den andra sensorn indikerade.

Min slutsats får alltså bli att dessa sensorer är relativt snabba på att registrera skillnader i rH, men slöare på att mäta in en "fast" nivå. Jag kommer byta tillbaka i helgen och även montera upp TV'n (om allt går som det är tänkt), och på måndag kommer elektrikern för att installera eluttag i grunden.

Jag har också tagit ett beslut på att investera i en energimätare från ABB (MiniMeter, omnämnd i tidigare inlägg), som kommer installeras i proppskåpet. Denna mätare kommer enbart mäta energiåtgången för TrygghetsVakten (TV), och med tanke på den kvalitet den håller kommer det nog vara relativt säkra siffror.

Är nu alltså nära att dra igång "det riktiga testet", dvs se

* om TV får ner rH,
* isf hur snabbt,
* hur lågt och
* till vilken kostnad.

Har funderat på att beställa en mätning av fukten i trossbottnen till augusti nästa år (2007), för att göra en "slutgiltig" hälsokoll av grunden. Kommer inte göra en sådan nu, det får räcka med åtgärder för tillfället...tror jag. Posted by Picasa

Inga kommentarer: